مراقبت های بعد از ایمپلنت دندانی

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندانی

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندانی تاثیر بسزایی در طول عمر آن دارد. اگرچه ایمپلنت کاملاً بافت غیر زنده است. با این حال، برای رهایی از پوسیدگی و تخریب زودهنگام نیاز به مراقبت جدی و اساسی دارد. ایمپلنت دندان روشی بسیار ساده و بدون درد برای جایگزینی دندان های طبیعی است. زیرا فقط با سه بار مسواک زدن در روز، بخش بزرگی از مراقبت های بعد از آن انجام می شود. مراقبت از ایمپلنت های دندانی کیمیا کاشت شامل چندین مرحله مقدماتی، تکمیلی و نهایی است که در این مقاله از ایمپلنت کیمیا بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

مراقبت از ایمپلنت دندان

مراقبت های بعد از ایمپلنت دیجیتال بسیار مهم است. ایمپلنت های دندانی کیمیا کاشت در صورت مراقبت مناسب می توانند به اندازه دندان های طبیعی دوام بیاورند. مثل داشتن یک ماشین لوکس گران قیمت است که نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارد. مراقبت پس از نصب ایمپلنت با کیفیت شامل تمیز کردن کامل، کنترل های منظم توسط متخصص ایمپلنتولوژیست برای نظارت بر سلامت ایمپلنت دندانی شماست. برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن جراحی ایمپلنت دندانی و اینکه بیشترین بهره را از این دندان های جایگزین شده می برید، توصیه های زیر را از ایمپلنت KMEدنبال کنید:

مراقبت مناسب بلافاصله بعد از جراحی

به محض اینکه جراحی شما تمام شد، فرآیند مراقبت های بعد از ایمپلنت دندانی کیمیا کاشت آغاز می شود. در راه خانه شروع به استراحت کنید. یک نفر را با خود ببرید تا به جای شما رانندگی کند. سپس اثرات بیهوشی شروع به از بین رفتن می کند. مهمترین چیزهایی که باید به خاطر داشته باشید این است که به ناحیه ایمپلنت دست نزنید و از شستن شدید دهان خودداری کنید. دستورالعمل های مراقبت از ایمپلنت دندان را بلافاصله پس از جراحی دنبال کنید و تا چند روز آینده ادامه دهید.

خونریزی را کنترل کنید

خونریزی از محل کاشت یا قرمزی بزاق می تواند تا 72 ساعت پس از جراحی ایمپلنت دندان ادامه یابد. بهترین راه برای کنترل آن دادن گاز استریل به مدت حدود یک ساعت است. پس از بازگشت به منزل، در صورت لزوم، هر 6 تا 10 ساعت یکبار تکرار کنید. اگر خونریزی بیش از حد بود، به جای آن یک کیسه چای سیاه مرطوب شده را گاز بزنید. اسید تانیک رگ های خونی را باریک و تشکیل لخته های خون را تسهیل می کند. برای جلوگیری از خونریزی غیر ضروری، سعی کنید آرام بمانید، صاف بنشینید و از فعالیت بدنی خودداری کنید. تف کردن زیاد، سیگار کشیدن و استفاده از نی نیز می تواند تشکیل لخته خون را پیچیده کند.

درد را مدیریت کنید

درد یکی از شایع ترین عوارض ایمپلنت دندان است و دندانپزشکان معمولا برای تسکین آن مسکن تجویز می کنند که معروف ترین آنها ایبوپروفن، OTC Advil و Aleve است. مطالعات نشان می دهد که این مسکن ها می توانند در روند اتصال استخوان به ایمپلنت اختلال ایجاد کنند. بهترین دارو برای درد پس از مراقبت های بعد از ایمپلنت دندانی، تیلنول است. درست قبل از از بین رفتن بیهوشی یا زمانی که احساس درد شدید می کنید، آن را مصرف نمایید. دستورالعمل های روی بسته را دنبال کنید. متخصص ایمپلنت دوز و مقدار آن را به شما می گوید، اما قاعده کلی این است که بیش از هر 6 ساعت از مسکن استفاده نکنید.

کاهش تورم و کبودی

تورم و کبودی روی صورت و لثه ها اغلب یک روز پس از جراحی ظاهر می شود. لیفت سینوس می تواند باعث کبودی اطراف بینی و چشم شود. تغییر رنگ 2-3 روز پس از بازگشت به خانه به اوج خود می رسد و خود به خود از بین می رود. اگر تورم شما را آزار می دهد، می توانید کیسه یخ را روی صورت خود، نزدیک ترین ناحیه به ناحیه آسیب دیده قرار دهید و آن را به مدت 15 تا 20 دقیقه نگه دارید، سپس تا 48 ساعت استراحت کنید.

استراحت کافی داشته باشید

حدود یک هفته باید از فعالیت بدنی و ورزش شدید خودداری کرد. حتماً هر شب 8 ساعت بخوابید. بسیاری از فرآیندهای بهبودی و مراقبت های بعد از ایمپلنت دندانی، زمانی که شما در رختخواب هستید انجام می شود.

بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید

مراقبت از ایمپلنت شامل بهداشت دهان و دندان در طول دوره نقاهت است. بافت های نرم اطراف ایمپلنت برای بهبود نیاز به محیطی تمیز دارند. عفونت ها اولین علت شکست ایمپلنت هستند. شب بعد از جراحی دندان های خود را طبق معمول مسواک بزنید، اما از دست زدن به ایمپلنت خودداری کنید. بعد از هر وعده غذایی، دهان خود را با یک لیوان آب گرم و یک قاشق چایخوری نمک بشویید تا باقیمانده غذا از بین برود. این کار را تا یک هفته بعد از جراحی ادامه دهید.

از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنید

اگر تمام دندان های خود را ایمپلنت نکرده اید، سعی کنید در سمتی که دندان های طبیعی شما قرار دارند غذا را بجوید. حداقل تا یک هفته پس از جراحی از خوردن و نوشیدن نوشیدنی های گرم خودداری کنید. سعی کنید مایع را روی محل جراحی نریزید، بلکه آن را مرطوب (هیدراته) نگه دارید.

از مصرف سیگار و الکل خودداری کنید

سیگار کشیدن به شدت بر بهبود ایمپلنت های دندانی تأثیر می گذارد. حداقل تا 2 ماه بعد از عمل نباید اصلا سیگار بکشید. این مقدمه ای برای ترک سیگار برای همیشه است. نیکوتین باعث باریک شدن رگ های خونی می شود که می تواند باعث اختلال در استخوان سازی و عفونت یا شکست ایمپلنت شود.

مراجعه منظم به دندانپزشک

ممکن است 14 روز پس از جراحی برای برداشتن نخ بخیه به متخصص ایمپلنت دندان مراجعه کنید. برخی از عوارض و مشکلات پس از نصب ایمپلنت‌های دندانی خود به خود برطرف می‌شوند، اما این بدان معنا نیست که نباید برای معاینات منظم مراجعه کنید. دندانپزشک باید بتواند ارزیابی کند که آیا روند بهبودی همانطور که باید در حال پیشرفت است و آیا توصیه دیگری درباره مراقبت های بعد از ایمپلنت دندانی به شما دارد یا خیر.

مراقبت پس از کاشت تا 72 ساعت پس از جراحی

24 ساعت پس از جراحی، صبح، بعد از هر وعده غذایی و قبل از خواب دهان خود را با آب نمک شستشو دهید. در ۷۲ ساعت اول ممکن است تورم یا کبودی در ناحیه اطراف ایمپلنت وجود داشته باشد. این کاملا طبیعی است و با قرار دادن یک کیسه یخ کوچک روی ناحیه به مدت 10 تا 15 دقیقه می توان آن را به حداقل رساند. به خاطر داشته باشید که برای کمک به روند بهبودی، از دهانشویه توصیه شده توسط دندانپزشک خود سه تا چهار بار در روز استفاده کنید. اگر دندانپزشک شما آنتی بیوتیک تجویز کرده است، باید آنها را طبق برنامه مصرف کنید.

مراقبت های بعد از کاشت تا 3 روز پس از جراحی

پس از سه روز، تورم باید کاهش یابد و ناحیه اطراف ایمپلنت باید به خوبی در مسیر بهبود قرار گیرد. اگر بخیه زده اید، متخصص ایمپلنت حدود هفت تا 10 روز پس از کاشت بخیه ها را می گیرد.

مراقبت های بعد از کاشت تا 3 روز پس از جراحی

مراقبت از ایمپلنت بعد از چهار تا هشت ماه

بین 4 تا 8 ماه طول می کشد تا ایمپلنت به خوبی با استخوان فک جوش بخورد و پس از بهبودی لثه، نوبت به نصب روکش سرامیکی برای قرار دادن دندان یا دندان های دائمی می رسد. نکاتی که باید در این چند ماه مراقبت های بعد از ایمپلنت دندانی رعایت کنید شامل مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن، استفاده از دهانشویه و سایر نکات مربوط به رژیم غذایی است که قبلا ذکر شد.

بعد از کاشت چه بخوریم؟

پس از جراحی ایمپلنت دندان، غذاهای نرم که نیازی به جویدن زیاد ندارند را میل کنید. در روز اول پس از نصب ایمپلنت دندان، فقط می توانید غذای بسیار نرم یا مایعات بخورید. متخصصان ایمپلنت دندان مصرف اسموتی، ماست، بستنی، پودینگ، سس سیب، پوره سیب زمینی، سوپ ها و آبگوشت های خامه ای و سایر غذاهای نرم و مایع را درباره مراقبت های بعد از ایمپلنت دندانی توصیه می کنند.

چند ساعت بعد از ایمپلنت غذا بخوریم

در مورد اینکه چند ساعت بعد از ایمپلنت غذا بخوریم باید بگوییم معمولاً حدود یک هفته طول می کشد تا بیماران پس از جراحی ایمپلنت دندان به عادات غذایی عادی خود برگردند، اما اگر به سرعت بهبود می یابند، ممکن است بتوانید غذاهای جامد (اما نه سفت یا ترد) را مصرف کنید. رژیم غذایی در دوران مراقبت های بعد از ایمپلنت دندانی بسیار مهم است و در روزهای اول پس از جراحی نباید غذای سفت بخورید.

مصرف برخی مواد غذایی تا زمان مشخصی پس از جراحی ایمپلنت ممنوع است زیرا به ساختار دندان ها و فک ها آسیب می رساند یا روند بهبودی را کند می کند. رژیم غذایی شما پس از کاشت ایمپلنت نباید حاوی مواد زیر باشد:

  • غذاهای سفت مانند چیپس، آجیل یا سیب
  • ذرت بو داده
  • غذاهای تند زیرا می تواند باعث ناراحتی شود.

تورم بعد از کاشت دندان

پس از این درمان، ممکن است تورم یا کبودی در اطراف ایمپلنت و فیکسچر داشته باشید. این تورم صورت پس از کاشت معمولاً دو تا سه روز بعد به اوج خود می رسد که البته یک عارضه کاملاً طبیعی است و معمولاً پس از چند روز فروکش می کند. تورم بعد از نصب ایمپلنت دندان به دلیل قرار گرفتن ایمپلنت در لثه ایجاد می شود که پس از آن دندانپزشک محل را بخیه می زند. همانطور که قبلا ذکر شد، استفاده از کیسه آب یخ و نخود فرنگی یخ زده که در حوله پیچیده شده است، این تورم و التهاب را کاهش می دهد.هر بار حداکثر ده دقیقه روی گونه با بیست دقیقه استراحت نگه دارید. خوابیدن روی دو یا سه بالش نیز می تواند کمک کننده باشد.

مسواک و خمیر دندان برای ایمپلنت دندان چیست؟

پس از کاشت دندان، باید یک مسواک خریداری کنید. موهای نرم مسواک باعث می شود لثه ها و دندان های کاشته شده کمتر تحریک، درد و آسیب ببینند. همچنین خمیر دندان ایمپلنت دندان نباید حاوی مواد ساینده باشد. سعی کنید از خمیر دندان بدون فلوراید استفاده کنید. این نوع خمیر دندان برای افرادی که دندان های از دست رفته را با ایمپلنت دندان جایگزین کرده اند ایده آل است.

آیا ورزش بعد از ایمپلنت دندان اشکال دارد؟

به گفته متخصصان ایمپلنت دندان، ورزش و حرکات فیزیکی سنگین حداقل تا یک هفته پس از جراحی ممنوع است زیرا فعالیت شدید باعث تسریع ضربان قلب می شود. وقتی قلب سریعتر پمپاژ می کند، خون سریعتر جریان می یابد و در واقع خونریزی، تورم و ناراحتی بعد از ایمپلنت دندان را افزایش می دهد. بازگشت زودهنگام به ورزش به خودی خود می تواند باعث درد و عوارض غیرضروری شود و این یکی از نگرانی های پس از نصب ایمپلنت های دندانی است.

حال ممکن است این سوال از شما پرسیده شود که چه مدت پس از ایمپلنت دندان می توانیم ورزش را شروع کنیم؟ پاسخ این سوال برای بیماران مختلف متفاوت است و به میزان جوش خوردن استخوان فک با ایمپلنت و نوع ورزشی که می خواهید انجام دهید بستگی دارد. به طور کلی برای مراقبت های بعد از ایمپلنت دندانی توصیه می شود برای بهبودی لثه ها و جلوگیری از عوارضی مانند تورم، خونریزی و درد کاشت، ورزش را به مدت یک هفته متوقف کنید. بعد از یک هفته به دندانپزشک خود مراجعه کنید و در صورت مساعد بودن نظر او با حرکات سبک شروع کنید. از جمله ورزش هایی که بعد از یک هفته می توانید انجام دهید موارد زیر است:

دویدن و پیاده روی

پیاده روی اساساً یک ورزش غیر تماسی است، بنابراین هرگونه خطر فیزیکی برای ایمپلنت شما را تا حد زیادی محدود می کند. دویدن شدید که باعث می‌شود دندان‌ها تکان بخورند، می‌تواند روی ایمپلنت شما تأثیر بگذارند و درد را افزایش دهند. قبل از دویدن، راه رفتن روی سطوح نرم تری مانند چمن را توصیه می کنیم.

شنا و استحمام بعد از ایمپلنت

شنا و استحمام بعد از ایمپلنت راه خوبی برای ادامه ورزش بعد از جراحی است. آب به شما اجازه می دهد تا به آرامی ورزش کنید و هیچ فشاری به ایمپلنت شما وارد نمی کند. اگر از استخر عمومی استفاده می کنید، در مواقع شلوغ بودن آن مراقب باشید. فقط یک ضربه تصادفی به صورت می تواند باعث ایجاد مشکل در ایمپلنت شما شود.

بهتر است حدود 1 ماه از انجام ورزش هایی مانند فوتبال، بوکس، کاراته و مانند آن اکیدا خودداری کنید، حتی اگر یک ورزشکار حرفه ای باشید و یا از آن کسب درآمد کنید. سلامت ایمپلنت و دندان شما بیش از هر چیز دیگری مهم است، بنابراین بهتر است برای مدتی از آن حرکات فیزیکی سنگین خودداری کنید تا بتوانید بعداً بدون هیچ پشیمانی از فعالیت های مورد علاقه خود لذت ببرید.

عوارض ناشی از عدم مراقبت از ایمپلنت

اگر بیمار مراقبت های بعد از ایمپلنت دندانی توصیه شده توسط متخصص ایمپلنت را رعایت نکند با یک سری عوارض و مشکلات مواجه خواهد شد. عفونت ایمپلنت یکی از عوارض ایمپلنت دندانی است که ممکن است رخ دهد. اگر این عفونت درمان نشود، اتفاقات بدتری برای بیمار رخ می دهد. این مشکلات عبارتند از:

  • بوی بد دهان و طعمی که از بین نمی رود
  • ایجاد چرک و خونریزی در ناحیه لثه
  • درد شدید یا درجه حرارت بالا
  • شل شدن ایمپلنت
  • قرمزی و تورم شدید در ناحیه لثه وجود دارد

این موارد از عوارض جدی هستند که به دلیل آن بیمار دچار مشکلات عدیده ای می شود و در صورت بروز هر یک از این موارد باید سریعا با پزشک مشورت کرد.

خوردن بستنی بعد از جراحی ایمپلنت

در ادامه مراقبت های بعد از ایمپلنت دندانی، گاهی اوقات افراد فکر می کنند که ایمپلنت دائمی است و می توان از هر غذایی استفاده کرد. تا 48 ساعت اول پس از جراحی از نوشیدن نوشابه های گازدار یا الکل خودداری کنید. در مورد خوردن بستنی بعد از جراحی ایمپلنت باید بگوییم بستنی سرد است و بهتر است تا مدتی پس از کاشت از آن استفاده نکنید.

حرف زدن بعد از جراحی ایمپلنت

ایمپلنت های دندانی دقیقا مانند دندان های طبیعی عمل می کنند، بنابراین مانعی برای گفتار شما نخواهند بود. با این حال، ممکن است چند روز طول بکشد تا به آنها عادت کنید. تناسب و احساس ممکن است در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد، اما پس از مدت کوتاهی دهان شما با آن سازگار و همه چیز دوباره طبیعی می شود. هنگامی که ایمپلنت های دندانی برای اولین بار قرار می گیرند، تیم دندانپزشکی در مورد حرف زدن بعد از جراحی ایمپلنت و نحوه صحبت شما گوش می دهند.

نحوه خوابیدن بعد از ایمپلنت

نحوه خوابیدن بعد از ایمپلنت به صورت زیر است:

قرار دادن سر در بالای تخت: هنگام خواب، سر خود را بالاتر قرار دهید. این کار باعث کاهش تورم و خونریزی و تسریع بهبودی می شود. برای این منظور می توانید زیر سر خود بالش بگذارید یا از بالش های بزرگتر استفاده کنید.

استفاده از تخت نرم: از تختی با سطح نرم و نگهدارنده استفاده کنید تا از فشار بیش از حد به ناحیه جراحی جلوگیری کنید. می توانید از بالش هایی با ساپورت کافی استفاده کنید.

قرار دادن صحیح: اگر چندین ایمپلنت دندان در قسمت های مختلف دهان خود دارید، مطمئن شوید که هنگام خواب هیچ فشار یا تماس مستقیمی بین ایمپلنت ها و فک بالا و پایین وجود ندارد. این می تواند به محل های جراحی آسیب برساند و بهبودی را به تاخیر بیندازد.

بعد از ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم

برای پاسخ به سوال بعد از ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم باید بگوییم بهتر است از 3 روز قبل از عمل کاشت آنتی بیوتیک شروع شود و یک هفته ادامه یابد. بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت آموکسی سیلین 500 میلی گرم هر 8 ساعت و مترونیدازول 250 میلی گرم هر 8 ساعت است. بهترین مسکن برای جراحی ایمپلنت دیکلوفناک 50 میلی گرم هر 12 ساعت است. کوآموکسی کلاو 625 میلی گرم برای جراحی لیفت سینوس باز استفاده می شود.

اخرین کلام

بسیاری از بیماران پس از شنیدن عوارض و مشکلاتی که پس از نصب ایمپلنت دندان به وجود می آید نگران می شوند و حتی در صورت رعایت چند نکته ساده که شامل مراقبت های بعد از ایمپلنت دندانی و بایدها و نبایدهای غذایی می شود از این روش کاشت ایمپلنت دندان صرف نظر کنند یا به علت بالا بودن هزینه ها ایمپلنت ارزان را انتخاب نمایند. بنابراین با مراقبت بیشتر از عوارض جلوگیری کنید و حتی طول عمر ایمپلنت دندان خود را افزایش دهید. هرجا که در مورد ایمپلنت ایرانی و ایمپلنت ایرانی کردستان بشنوید، می دانید که برند ایرانی کیمیا است. کارخانه کیمیا کشت اطبا در کردستان نزدیک شهر سنندج واقع شده است. البته دفتر اصلی KME implant در تهران، ارتباط شما را با کیمیا کاشت و خرید ایمپلنت دندانی، فیکسچر ایرانی و…. آسان کرده است.