مراحل کاشت ایمپلنت دندانی

مراحل کاشت ایمپلنت دندانی

مراحل کاشت ایمپلنت دندانی چیست؟ چقدر برای کاشت ایمپلنت ها باید زمان صرف کنیم؟ ایمپلنت های دندانی به روشی محبوب برای جایگزینی دندان های از دست رفته تبدیل شده اند. آنها طوری طراحی شده اند که شبیه دندان های طبیعی به نظر برسند و با مراقبت مناسب می توانند سال ها دوام بیاورند.

کیمیا کاشت قصد دارد این مراحل را به صورت اجمالی مورد بررسی قرار دهید.

مراحل ایمپلنت دندان چقدر طول میکشد

کاشت ایمپلنت دندان معمولاً به چند مرحله مراجعه به دندانپزشک و کمی جراحی نیاز دارد. اما این روشی است که به طور فزاینده ای محبوب شده است، زیرا می تواند دندان های مصنوعی را به افراد بدهد که عملکردی مانند دندان های واقعی و طبیعی داشته باشند. برخلاف پروتزهای مصنوعی که می‌توانند بلغزند و باعث ایجاد زائده های دردناک شوند، ایمپلنت‌ها به طور ایمن در استخوان فک  قرار می گیرند و استفاده از آن ها بسیار راحت است.

مراحل کاشت ایمپلنت دندانی معمولاً شامل چندین مرحله است، از جمله مشاوره اولیه، کشیدن دندان (در صورت لزوم)، پیوند استخوان (در صورت نیاز)، نصب ایمپلنت، نصب اباتمنت و در نهایت نصب پروتز دندان می باشد. در اینجا آنچه در طول هر مرحله از فرآیند ایمپلنت دندان اتفاق می افتد را مورد بررسی قرار می دهیم.

مشاوره اولیه

در طول مشاوره اولیه، دندانپزشک یک مصاحبه با بیمار انجام می دهد و سوالاتی در مورد سابقه پزشکی و وضعیت سلامت دهان و دندان آن ها می پرسد. دندانپزشکان دهان بیماررا ارزیابی می کنند تا ببینند آیا آن ها کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان هستند یا خیر. اشعه ایکس، اسکن سه بعدی و عکس از دهان بیمار نیز برای دریافت تصویر واضحی از دندان ها و استخوان فک آن ها گرفته می شود. مراحل کاشت ایمپلنت دندانی بر این اساس خواهد بود.

کشیدن دندان

این مرحله از مراحل کاشت ایمپلنت دندانی فقط در صورت لزوم انجام می شود. برخی از موارد نیاز به برداشتن دندان دارند، مثلاً اگر بیمار به شدت دندان آسیب دیده باشد یا فضای کافی در دهان برای ایمپلنت دندان وجود نداشته باشد.

برداشتن دندان با بی حسی موضعی انجام می شود. پس از کشیدن آن، ناحیه مورد نظر برای مدتی قبل از کاشت ایمپلنت بهبود می یابد. در ادامه به مراحل ایمپلنت بعد از کشیدن دندان اشاره خواهیم کرد.

پیوند استخوان

اگر استخوان کافی در فک برای حمایت از ایمپلنت دندان وجود نداشته باشد، ممکن است پیوند استخوان لازم باشد. این شامل افزودن استخوان مصنوعی یا طبیعی به فک برای ایجاد یک پایه محکم برای ایمپلنت است.

هنگامی که استخوان فک شما از عمل پیوند (که ممکن است چندین ماه طول بکشد) بهبود یابد، شما آماده انجام عمل جراحی ایمپلنت خواهید بود.

سخت ترین مرحله ایمپلنت

یکی از سخت ترین مراحل کاشت ایمپلنت دندانی که در طول جراحی ایمپلنت با آن مواجه می شوید نصب بست تیتانیومی یا فیکسچر می باشد که به صورت یک بست فلزی هستند. امروزه انواع مختلفی از فیکسچر ایرانی در بازار وجود دارد که از کیفیت بسیار زیادی برخوردار هستند ، این قطعه به صورت یک پایه تیتانیومی کوچک در استخوان فک جایی که دندان طبیعی شما قرار دارد جای می‌گیرد. این کار با ایجاد یک برش کوچک در بافت لثه و با سوراخ کردن استخوان فک انجام می شود. سپس بست تیتانیومی در این فضا قرار می گیرد و برش با بخیه بسته می شود.

این بست به عنوان سیستم ریشه دندان مصنوعی جدید شما عمل می کند. این ریشه‌های مصنوعی جایگزین ریشه‌های طبیعی دندانی می‌شوند که به دلیل از دست دادن دندان از بین رفته‌اند. پس از عمل جراحی، باید منتظر بمانید تا لثه‌هایتان بهبود یابد و سپس به مرحله بعدی روند درمان بروید.

قرار دادن تکیه گاه یا اباتمنت

کیمیا کاشت در ادامه نصب مراحل کاشت ایمپلنت دندانی به مرحله کاشت تکیه گاه اشاره می کند. اباتمنت بر روی پست تیتانیوم معمولاً به عنوان یک روش سرپایی و تحت بی حسی موضعی انجام می شود. اباتمنت یک قطعه اتصال کوچک است که به پایه تیتانیومی متصل می شود و کمی بالاتر از خط لثه بیرون می زند.

برای قرار دادن آن، دندانپزشک شما بافت لثه را که در آن ایمپلنت قرار داده شده است باز می کند و آن را در معرض دید قرار می دهد. اباتمنت در بالای ایمپلنت قبل از بخیه زدن بافت لثه بسته می شود. گاهی اوقات مراحل ایمپلنت فوری انجام می گیرد و این مرحله دیگر ضروری نیست و اباتمنت همزمان با ایمپلنت قرار می گیرد.

قرار دادن دندان های مصنوعی

در نهایت، پس از یک دوره بهبودی دو هفته ای، یک دندان مصنوعی با ظاهر طبیعی (به نام پروتز دندان) به اباتمنت متصل می شود. این می تواند تاج دندان، بریج دندان یا پروتز باشد. این می تواند از مواد چینی یا سرامیک ساخته شود. این به گونه ای طراحی شده است که از نظر رنگ و شکل با دندان های طبیعی شما مطابقت داشته باشد تا اعتماد به نفس یک لبخند زیبا را به شما بدهد.

کل فرآیند ممکن است ماه ها طول بکشد. با این حال، پس از انجام تمام این مراحل، بیمار دارای مجموعه ای از دندان های کاربردی و طبیعی خواهد بود

قالب گیری ایمپلنت چند مرحله دارد

همان طور که در طی مراحل کاشت ایمپلنت دندانی نیز به آن اشاره کردیم قالب گیری یکی از مهمترین مراحل در زمینه کاشت ایمپلنت های دندانی می باشد این مرحله تأثیر بسزایی در کیفیت، کارایی و ماندگاری ایمپلنت هایی دندان دارد. بر اساس این روند عملیات قالبگیری و اندازه گیری آن باید به آرامش و با دقت بسیار بالایی انجام گیرد. اینکه قالب گیری ایمپلنت چقدر به طول می انجامد برای هر فرد متفاوت است دقیق مشخص نیست. البته با توجه به روش و متریال مورد استفاده فرآیند قالب گیری در خالت استاندارد بین ۲ تا ۱۰ دقیقه طول می کشد و به ترتیب زیر است:

مرحله اول این عملیات انتخاب سینی قالب گیری است که به صورت تری باز و بسته وجود دارند؛ به طور معمول سینی های قالب گیری با جنس فلزی و پلاستیکی می باشند و با هدف قرار دادن ماده قالب گیری ایمپلنت مورد استفاده قرار می گیرند.

انتخاب متریال مناسب برای قالب گیری ؛ پس از انتخاب سینی قالبگیری زمان آن رسیده تا مواد موردنیاز برای اندازه گیری قالب ایمپلنت های دندانی درون آن قرار داده شود. در این موقعیت برای قالب گیری ورژن های مختلف آلژینات استفاده می شود و بازه زمانی اندازه گیری ابعاد و اندازه گیری دندان ها و اجزای سازنده ایمپلنت را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

تهیه خمیر قالبگیری دندان؛ در این مرحله از مراحل کاشت ایمپلنت دندانی دندانپزشک پودر قالبگیری را با مقداری آب مخلوط  می کند و سپس آن را به حالت خمیر شکل پذیر در می آورد.

 خمیر مخصوص را در در درون دهان بیمار قرار می دهند بعد از انجام قالب گیری آن را از دهان خارج می کنند؛ پس از اینکه خمیر قالب گیری ایمپلنت آماده شد، دندانپزشک آن را درون سینی گذاشته و در کمال آرامش داخل دهان بیمار قرار می دهد. پس از گذشت چند دقیقه، خمیر خشک شده و حالت دندان ها، لثه و فک را به خود می گیرد. در انتها نیز دندانپزشک سینی نگهدارنده را خیلی آرام از دهان خارج می کند و جهت ساخت ایمپلنت به لابراتوار انتقال می دهد.

قالب گیری ایمپلنت چند مرحله دارد

ویژگی های ایمپلنت مناسب چیست؟

ایمپلنتولوژی دندان بهترین راه برای جایگزینی دندان های از دست رفته و بازیابی لبخند شماست. این تکنیک در سال‌های اخیر به طرز فوق‌العاده‌ای تکامل یافته است و امروزه امکانات بسیار متنوعی وجود دارد. بنابراین، بهترین ایمپلنت های دندانی کدامند؟ بیماران در انتخاب کلینیک چه نکاتی را باید در نظر بگیرند؟ در اینجا چهار ویژگی وجود دارد که کیمیا کاشت می گوید باید هنگام درخواست مشاوره ایمپلنت دندان آن ها در نظر بگیرید.

ساختار ایمپلنت های استاندارد

در هنگام خرید ایمپلنت دندانی باید مواردی را مد نظر قرار دهید با توجه به قیمت باالای روش های درمانی دندان پزشکی افراد همواره به دنبال مواردی هستند که علاوه بر کیفیت بتوانند از ایمپلنت ارزان استفاده کنند.

امروزه می توانید  در کنار انواع ایمپلنت های خارجی در بازار ایمپلنت ایرانی را مشاهده کنید. این نوع ایمپلنت ها از کیفیت بسیار زیادی برخوردار هستند. یکی از انواع ایمپلنت با کیفیت که می توانید در بازار مشاهده کنید ایمپلنت KME می باشد. با توجه به اینکه اولین و حیاتی‌ترین مرحله پروسه ایمپلنت، KME implant یک پایه تیتانیوم یا زیرکونیومی است به شکل یک پیچ یا استوانه است که در جایی که ریشه طبیعی دندان وجود داشته است، قرار می‌گیرد. فلزات مورد استفاده برای پست ها بادوام هستند و بدن انسان به خوبی تحمل می کند. پس از قرار دادن یک پایه در فک، شروع به ترکیب شدن با استخوان اطراف می کند تا پایه ای محکم برای دندان مصنوعی که بعداً از آن پشتیبانی می کند ایجاد کند. این فرآیند استئواینتگراسیون نامیده می شود و می تواند سه تا شش ماه طول بکشد.

در ادامه معرفی ایمپلنت کیمیا باید به این نکته اشاره کنیم که هنگامی که دندانپزشک مطمئن شد که پست با فک با موفقیت ترکیب شده است، اباتمنت متصل می شود.  در این مرحله دندانپزشک یک برش کوچک ایجاد می‌کند که سر پست را نشان می‌دهد و اباتمنت روی آن قرار می‌گیرد تا دندان مصنوعی را به پایه متصل کند. اباتمنت ها نیز از تیتانیوم یا زیرکونیوم همرنگ دندان تشکیل شده اند. دوره بهبودی برای این بخش از روش تا شش هفته طول می کشد. اگرچه اباتمنت معادل آناتومیکی ندارد، اما اطمینان از اتصال دندان های پروتز به ایمپلنت های دندانی ضروری است.

مرحله نهایی پروسه کاشت ایمپلنت ایرانی کردستان شامل قرار دادن دندان مصنوعی یا تاج می شود. روکش ها را می توان از رزین، چینی یا فلز ساخته و با چسب یا پیچ به تکیه گاه متصل می شود.

روکش های متصل شده روی اباتمنت ساخته شده توسط این برند کیمیا کاشت مطمئن هستند و جابجا نمی شوند، اما استفاده بیش از حد از چسب در هنگام قرار دادن آنها می تواند باعث تراوش در زیر خط لثه شود و منجر به عفونت شود. این چسب همچنین می تواند در برخی از بیماران واکنش آلرژیک ایجاد کند. تاج هایی که با چسب در جای خود نگه داشته می شوند در صورت نیاز به تعمیر، برداشتن آنها چالش برانگیز است، اما پایداری آنها به بیماران در حین جویدن اعتماد به نفس بالایی می دهد.

یک پیچ دریل شده از طریق تاج نیز می تواند تاج را به تکیه گاه متصل کند. این روش دندانپزشک را قادر می سازد تا تاج را برای تمیز کردن و ترمیم به راحتی بردارد، اما همچنین می تواند باعث شل شدن آن در حین جویدن شود. دندانپزشک می تواند پیچ ​​قابل مشاهده را با پر کردن چینی بپوشاند. با این حال، این نمی تواند آن را به طور کامل پنهان کند. بنابراین، روکش‌های دارای پیچ ممکن است برای دندان‌هایی با دید کم در پشت دهان مناسب‌تر باشند. در نهایت، دندانپزشک بر اساس عوامل زیر تصمیم می گیرد که چگونه روکش را ببندد:

واکنش بدن بیمار به سیمان

 محل ایمپلنت در دهان

 امکان پشتیبانی ایمپلنت از یک پل در آینده

مزایای استفاده از ایمپلنت کیمیا کاشت

اگرچه کاشت ایمپلنت کیمیا کاشت در مقایسه با اکثر درمان های دندانپزشکی یک روش نسبتا طولانی است، اما راه حل طولانی مدتی برای این مشکل نیز ارائه می دهد. بر خلاف بسیاری از ترمیم‌های دندان که ممکن است پس از چند سال نیاز به تعویض داشته باشند، ایمپلنت‌های دندان پس از ادغام موفقیت‌آمیز با استخوان فک می‌توانند بیست سال یا بیشتر دوام بیاورند.

قدرت و ثبات

باید بدانید پروتزها و بریج ها یک سطح معین از پایداری و استحکام را نشان می دهند، این میزان دوام و پایداری به هیچ عنوان با استحکام ایمپلنت دندان قابل مقایسه نمی باشد. این بدان معنی است که پس از یکپارچه شدن کامل، می توانید از ایمپلنت ایرانی کردستان خود دقیقاً مانند یک دندان طبیعی سالم استفاده کنید. این امر ارتباط مستقیمی با استحکام و پایداری دندان ها دارد. در حالی که پروتز گاهی اوقات می تواند کمی در دهان حرکت کند، ایمپلنت جایگزین ریشه دندان از دست رفته می شود و یک لنگر بسیار مطمئن برای تاج ایجاد می کند.

راحتی

اگرچه ممکن است یک دوره انتقالی کوتاه پس از کاشت ایمپلنت وجود داشته باشد که در آن افراد کمی به سختی بیفتند، اما زمانی که به دندان جایگزین جدید خود عادت کردید، دلیلی وجود ندارد که حتی یک روز دیگر به آن فکر کنید. به غیر از تمیز کردن صحیح آن. اکثر بیماران که چند سال پیش این درمان را انجام داده اند اظهار می کنند که ایمپلنت را به عنوان یک دندان طبیعی می بینند.

ظاهر

فیکسچر ایرانی معمولاً از تیتانیوم ساخته شده و تا حد زیادی زیر خط لثه پنهان است. اما آنچه می بینید تاجی است که به آن وصل شده است. کلینیک های معتبر دندانپزشکی فقط از روکش های دندانی با کیفیت بالا استفاده می کنیم که قوی، مقاوم در برابر لکه و ظاهر طبیعی هستند.

توانایی خوردن

یکی از بزرگترین مشکلات دندان های مصنوعی این است که بعد از کمی سعی کردن در هنگام غذا خوردن، بیشتر افراد به دلیل سختی کار از خوردن برخی غذاها اجتناب می کنند به این دلیل که جویدن آنها با دندان مصنوعی مشکل است. این مسئله در مورد ایمپلنت های دندانی وجود ندارد و دیگر لازم نیست افراد خوردن از غذای مورد علاقه خود خودداری کنند، هرچند جویدن آن تا حدودی سخت باشد. یک ایمپلنت ایتاندارد به همان سادگی که یک دندان طبیعی سالم این مشکل را کنترل می کند وظایف خود را انجام می دهد.

حفظ استخوان فک

در ادامه مراحل کاشت ایمپلنت دندانی باید بدانید تفاوت عمده بین هر دو پروتز/پل و ایمپلنت دندان این است که کاشت ایمپلنت تنها جایگزینی است که نه تنها قسمت تاج دندان بلکه ریشه را نیز جایگزین می کند. قرار دادن ریشه دندان مصنوعی به این معنی است که استخوان در آن ناحیه مانند پروتزها و بریج ها توسط بدن بازجذب نمی شود. این کار از احتمال حرکت دندان ها و تغییر شکل صورت جلوگیری می کند.

سهولت در تمیز کردن

هم پروتزها و هم بریج ها برای تمیز کردن بسیار مشکل هستند و این کار را به یک فرآیند پر زحمت تبدیل می کنند. از طرف دیگر ایمپلنت های دندانی به هیچ یک از این موارد نیاز ندارند و به سادگی می توان آنها را مانند یک دندان طبیعی تمیز کرد.

اگرچه ایمپلنت و تاج از مواد مصنوعی ساخته شده اند، اما مهم است که مراقب باشید هم دندان ها و هم ایمپلنت خود را به خوبی تمیز کنید. اگرچه ایمپلنت به خودی خود نمی تواند خراب شود، لثه ها و استخوان اطراف آن همچنان می توانند به دلیل مشکلات پریودنتال تخریب شوند. این مسئله می تواند باعث ایجاد ضعف پیوند میان استخوان و ایمپلنت شود و حتی در برخی موارد می تواند باعث از کار افتادن و عدم کارایی در ایمپلنت ها شود. مسواک زدن به صورت منظم، کشیدن نخ دندان و مراجعه مداوم به یک متخصص بهداشت در هر دوره شش ماهه می تواند به حفظ سلامت ایمپلنت دندان ها کمک زیادی کند.

تعیین هزینه ایمپلنت دندان چگونه انجام می شود؟

نوع ایمپلنت

 تعداد ایمپلنت هایی که بیمار نیاز دارد از آن استفاده کند.

نیاز به روش های درمانی اضافی دندان مانند کشیدن دندان، پیوند استخوان و لیفت سینوس. اینها رویه های جداگانه ای هستند و باید جداگانه پرداخت شوند.

 مهارت و تجربه دندانپزشک شما

 محل کلینیک دندانپزشکی

سخن پایانی

همانطور که در حین بررسی مراحل کاشت ایمپلنت دندانی اشاره کردیم برندهای مختلفی از ایمپلنت در بازهرهای ایران وجود دارد. یکی از برندهایی که امروزه به عنوان ایمپلنت با کیفیت معرفی می شود و در داخل تولید آن انجام می گیرد KME implant است برای آشنایی بیشتر با ساختاراین فیکسچر ایرانی می توانید به کیمیا کاشت مراجعه کنید.